Sökandet efter en gnutta civilisation!

fredag, oktober 29, 2004

Arbetsmoral!

Nu tänkte jag slå till och överraska och klaga på något som ni kanske inte förväntade...

Det har liksom varit en del prat om att vi kommer att gå mot ett samhälle med arbetsbrist och att vi alla bör arbeta mer per vecka och längre upp i åldrarna. Jaha, vill folk inte arbeta mer, so what, jag bryr mig inte om välfärdsstaten skulle kollapsa (nej det var förresten inte riktigt rätt, jag skulle nog snarare hoppa runt av glädje). Sen kan folk som pratar om arbetsmoral och att göra rätt för sig hålla tyst, för jag lyssnar inte.

Min syn på saken:
Livet går ut på att leva det på så sätt att du kan få det mesta möjliga. Jag vet inte vad som är mesta möjliga för någon annan... Jobb är bara ett sätt att försörja din fritid, såvida du inte kan ta med dig fritiden till jobbet. Svartjobb, varför inte! Ta ut obetald ledighet för att få mer fritid, varför inte! Har du lovat att göra ett jobb, så gör det så bra som möjligt, men du har aldrig lovat att jobba för att statens välfärdsprogram ska fungera. Vill du jobba, så jobba; vill du inte jobba, så säg upp dig eller ta mer ledigt (obetalt). Det är upp till dig vad du vill göra av ditt liv, vill du inte bli en "löneslav" så låt bli. Det finns inget egenvärde i att arbeta, och många uppfinningar syftar till att minska andelen betungande arbete som vi behöver göra, så att vi i större utsträckning kan ägna oss åt roligare saker.

Detta blir veckans sista post (tror jag, jag orkar kanske skriva något på söndag kväll), för imorgon bitti drar jag iväg med tåg till Stockholm för en dag med shopping, och sen blir det LiberalDebatt-träff på kvällen och så ska jag spendera söndagen i Uppsala...

Bloggmusik:
Jethro Tull: Cat's Squuirrel