Sökandet efter en gnutta civilisation!

måndag, oktober 04, 2004

Debunking some myths!!!

Idag ska jag börja förklara vad nyliberalism är och (vilket är ännu viktigare) vad det inte är. Det verkar vara lite kutym för journalister och politiska kollektivister att använda nyliberal som ett skällsord för allt som de inte gillar, eller allt som moderaterna förespråkar (nej, moderaterna är inte direkt något att hurra för, jag kan bara hålla med HAX (se längre ner) om att vi behöver ett riktigt liberalt parti). Idag blir det fruktansvärt grundläggande och nästan helt utan någon filosofisk bakgrund (men det kommer senare någon gång, det lovar jag), men nog med tjat och till saken:

- Är det inte så att ni nyliberaler bara vill gynna de rika???
Nej!

- Jag trodde inte att det var de fattiga som ni ville gynna?
Nej, vi vill inte gynna folk bara för att de är fattiga, huruvida någon är rik eller fattig är ointressant från vår ståndpunkt.

- Om det inte handlar om rikedom, så måste det handla om klasskap, eller hur??
Nej, inte det heller! Men de flesta nyliberaler (inkl. mig själv) anser att entreprenörerna är alldeles för underskattad bland allmänheten.
Tänk efter lite djupare nu, vilka konflikter kan det mer finnas!

*paus*
- Kan det ha något att göra med konsumenter?
Denna gissning var iaf bättre än de föregående, för vi ikläder oss alla ibland rollen som konsumenter. Men tyvärr var det inte helt rätt.

- Suck, jag har ju gått igenom alla tänkbara grupper. Jag ger upp!
Svaret är att det inte är någon grupp, utan vår roll som självständiga individer med våra egna önskningar och viljor. Vi är för individen, och vårt försvar av individen beror på den handlingar som han gör, oberoende av vilken grupp han råkar befinna sig i. Den grundläggande moraliska principen kan sammanfattas som: "låt bli att använda våld (eller hot om våld) i annat än självförsvar och låt bli att lura någon"

Ett par exempel:

* A äger en fabrik och behöver en ny anställd. B är arbetslös och behöver ett jobb. A och B kommer överens om att B ska arbeta i A:s fabrik 40 timmar i veckan för 100 kr/timmen och få betalt på veckobasis.

Om A inte betalar B:s lön när veckan är slut, så har A gjort fel, för han lurade B till arbeta, då B troligen inte skulle ha tagit jobbet om han vetat att han inte skulle få betalt.

Om B inte dyker upp två av dagarna (utan giltig frånvaro) så har han gjort fel, då han har lurat A att tro att han skulle arbeta mer än han gjorde.

* Om en fattig person rånar en rik, så är det fel (hot om våld).

* Om en rik person rånar en fattig, så är även det fel (hot om våld som ovan).

HAX (Henrik Alexandersson), ordförande för Frihetsfronten (som kan beskrivas som en nyliberal paraplyorganisation) har startat sin alldeles egna blogg. Självklart önskar jag honom all lycka till, om det nu behövs då han redan har lyckats skriva ett par riktigt bra inlägg.

Fler länkar kommer att komma upp efter hand, och jag lovar att länka till alla som länkar till mig!

Bloggmusik:
Hovet: Silverfisken

  • "Fler länkar kommer att komma upp efter hand, och jag lovar att länka till alla som länkar till mig!"

    Har inte sett dig på sweblogs.com eller weblogs.se - ett tips är att lägga upp dig där för att få lite exponering.

    Lycka till med bloggen!

    By Anonymous Anonym, at 11:49 fm