Sökandet efter en gnutta civilisation!

söndag, oktober 10, 2004

Kärnkraftverk!

Blir Barsebäck 2 det sista kärnkraftsverket som kommer att läggas ner i förtid??? Man kan iaf hoppas, då centern börjar vackla lite i sin position efter påtryckningar från de övriga borgerliga partierna, se DN!

Jag ska erkänna att jag var emot kärnkraftverk när jag var yngre, men har ändrat mig efter att ha upptäckt att stora delar av rädslan mot kärnkraft verkar vara obefogad. Dessutom så leder mer forskning om kärnkraften till att man kan komma på nya säkerhetsförbättrande åtgärder och bättre sätt att hantera avfallet.

Jag tror att växthuseffekten existerar (tyvärr verkar en del andra nyliberaler ägna en del tid åt att förneka det), och att de senaste årens väder är en effekt av detta. Koldioxid har troligen hjälpt till en del, men det kan säkert finnas flera delförklaringar. Problemet med vattenmelonerna (= de som är gröna på utsidan och röda inuti ;-) ) är att de bara vill ha en massa magiskt tvång, och helt struntar i mer marknadsmässiga lösningar och människans natur. Att höja bensinskatten gör mest att folk biter ihop och betalar lite surare, möjligtvis att en del fattiga inte har råd med att köra bil längre, men den totala minskningen kommer inte att bli särskilt stor. Inse fakta, vi har vänjt oss vid bilar och blivit bekväma. Samma sak med elskatter.
Utsläppsrättigheter för industrin är ett steg i rätt riktning, men jag hellre se en förnyad respekt för äganderätten. Här kommer en analogi, som Murray Rothbard har använt, och som jag anser ger en bra illustration: Tänk dig att när bilar var en ny sak, och ett par personer hade så bråttom att de började snedda över folks tomter och sedan domstolarna sa att det var viktigare för samhället att folk får komma fram med sin bil eller lastbil än att skydda folks egendom. I så fall hade vi idag troligen haft ett betydligt mindre antal vägar, betydligt tyngre fordon, som är bra på att köra offroad och meja ner gungställningar och liknande som står i vägen på tomterna. De som hade tillverkat bilar hade helt enkelt haft andra kriterier för vad som folk efterfrågade av en bil. Det var något liknande som hände i mitten av 1800-talet i både Storbritannien och USA (och hände förmodligen även i Sverige), då domstolarna beslutade att t.ex. bönder som hade fått sina grödor skadade av fabriksrök inte hade någon rätt till ersättning, då fabrikerna var viktigare än folks egendom. Domstolarna tog i princip bort företagens incitament för att minska avgaserna, och därför är vi där vi är idag, för att domstolarna beslut att samhällets bästa vägde tyngre än äganderätten. Det är samma inställning som vänstern har idag, det enda som har förändrats är vad man anser vara samhällets bästa!!! Vad vi behöver är att återigen placera äganderätten på den piedestal som den förtjänar (och inte bara inom avgasfrågor)!!
Tillbaka från utsvävningen: Det absolut bästa sättet att minska koldioxiden vore att hitta på ekonomiskt försvarbara användningsområden för koldioxid som en råvara. Ett exempel som jjag läste om var att man hade kommit på en kemtvätt som använde koldioxid för att tvätta kläderna rena. I så fall får man ett incitament till att inte låta "nyproducerad" koldioxid från bilar och fabriker gå rakt upp i luften, och på sikt kanske komma på sätt att fånga upp den koldioxid som redan finns i luften. En annan sak är att plantera mer träd och liknande som tar upp koldioxid, eller göda de plankton i havet som tar upp koldioxid. Men nej, vattenmelonerna är bara ute efter att kontrollera och regulera och ta oss tillbaka till stenåldern!!!

Nog med rantande!!!

Nu har LiberalDebatt fått en tredje blogg, säg hej till: Mostly Harmless!

Bloggmusik:
Chemical Brothers: Out of control