Sökandet efter en gnutta civilisation!

måndag, oktober 11, 2004

Vetenskapens Värld!

Jag såg precis veckans vetenskapens värld, som handlade om den globala uppvärmningen och dess effekter. Tyvärr verkade en hel del av dem inte ha någon större tilltro till det jag skrev i ett tidigare inlägg, utan verkade anse att vi alla hade någon form av fördefinierat ansvar och skulle se till att minska våra utsläpp, annars..... Ett par ljusglimtar fanns dock:

1. En markägare i Australiens inland som berättade att hans släkt hade lärt sig av aboriginerna hur man hittade vatten genom att läsa av landskapet. Fler än jag som tror att det finns ett samband mellan en stark äganderätt, bra och fredlig kontakt med urinvånare (som släkten verkat ha haft) och en relativt stor framgång???
Detta fick mig att fundera på att om nu vattennivån höjs, och det blir mer extrem torka, borde det då inte vara dags att mer storskaligt bygga bevattningsanläggningar till Australiens inland och andra ställen med mycket torka (som öknar).
2. Hur man i Vietnam hjälpte till att hålla vattnet borta från kusterna genom att plantera mangroveträd. Dessa skulle tom vara vinstgivande (iaf enligt regeringsfiatsräknande) och gjorde att det blev mer fisk och skaldjur i vattnet (vilket borde ge mer mat eller pengar till de som har rätt att fiska där). Den nämnde inget om att hugga ner en del av träden och sen plantera nya, men det borde också kunna ge en vinst (om nu mangroveträd kan vara bra som virke eller liknande). Jag funderade på om detta inte skulle kunna vara en bra affärside för träföretag att äga kustnära vatten och utveckla en systematisk och riktig vinstdrivande affärsverksamhet där med mangroveträd (verksamheten i Vietnam verkade vara finansierad av Röda Korset).

Sen funderade jag på att vattendammar och därmed vattenkraftverk, har en dämpande och utjämnande effekt på nivån på floder, och att fler vattenkraftverk skulle minska antalet översvämningar. Jag är övertygad om att det finns företag som vill bygga och driva vattenkraftverk om de bara får en chans, så alla regeringar, förklara att vem som helst som vill bygga ett vatenkraftverk i en flod ska få göra det, om de ser till att gör lite gulliga rännor för fiskar, och framförallt om de ser till att själva köpa den mark runtomkring sin tänkta vattenkraftverk med frivilliga medel, dvs erbjuda så stor kompensation att de som bor runtomkring är villiga att sälja sin mark.

Nu blev det ingen bloggmusik, för att jag för en gångs skull faktiskt inte hade någon bakgrundsmusik på (vilket är ganska ovanligt för mig, jag har nästan alltid bakgrundsmusik på när jag är hemma...).