Sökandet efter en gnutta civilisation!

tisdag, november 09, 2004

Feminism fortsättning!

Lite mer reflektioner och svar på vissa kommentarer:

Först så slog det mig att varken jag eller någon annan verkade ha definierat ordet struktur, vilket kanske kan vara en fördel så att man liksom inte pratar förbi varandra (vilket är väldigt onödigt och okonstruktivt...). Förslag: Struktur är lagar, fördomar, okunskap och annat som gör att en person behandlas orättvist på grund av att man tillhör en speciell grupp (ev. endast självvalda grupper, är lite osäker). Känns detta som en ok definition???

Lagar känns det som om jag har berört tillräckligt i förra inlägget.
Fördomar och okunskap inom tex företag kostar pengar. Om en företagare betalar kvinnor sämre än män för lika arbeten, så ökar chansen/risken att de blir eftertraktade av företagets konkurrenter och därmed kan få en lön som bättre motsvarar sitt arbete. För att detta ska hända måste dock folk i ledande positioner inse detta, vilket kan ta tid (eller kan de som har insett det se till att hamna i ledande positioner genom att tex starta eget), sen finns det alltid en osäkerhet om folk är underbetalda eller ej, att fatta beslut i en värld av osäkerhet är liksom en av huvuduppgifterna för alla former av ledare... Tyvärr kan marknaden ibland ta lång tid att upptäcka och rätta till sådana fel och även proffstyckare kan ha fel i sina åsikter om någon är underbetald eller ej.
Fördomar och okunskap i övriga samhället: Hur bemöter man någon som tex tycker att det är ok för män att slå sina fruar??? Jag tror inte att lagstiftning kan förändra folks åsikter, den ekonomiska varianten fungerar kanske inte så bra här (åven om det säkert finns ett samband mellan slagna fruar och minskade hushållsintäkter/ökade utgifter). För att de ska ändra åsikter krävs att man pratar med dem om värderingar och varför man anser att deras värderingar är fel (och jag är faktiskt skeptiskt till att ens detta skulle ge så himla bra utfall). Möjligtvis skulle någon form av social bojkott kunna hjälpa, men frågan är om det i så fall inte blir, eller riskerar att utvecklas till, en mot-struktur. Jag vet inte, jag är kanske överdrivet pessimistisk här...

Angående Sannas inlägg:

Är det fortfarande så (eller har det ens varit så?) att män är rädda för att kalla sig feminister?

Kanske, jag fick lite av en känsla något vagt familjärt (ja jag skäms...). Inte så att jag är rädd att kvinnor ska bli en maktfaktor, utan snarare att ens manlighet blir hotad och att man ska ses som lite mer fjollig (och min manlighetsfaktor är väl redan rätt så låg..).

Jag tror inte att kvinnor i allmänhet är sämre än män, jag kan gott låta Dennis tala för mig med (han brukar vara bra på det), även om det bara var en del av vad jag tänkte på. Sen kan säkert saker som att föda barn och vara hemma med dem när de är sjuka vara saker som faktiskt spelar en roll för arbetsgivaren och göra att dennes kostnader ökar (iofs så är kanske den kunskapen som man får av barnskötande mer värd än den ökade kostnaden, vem vet?). Denna kostnad skulle kanske lätta om staten inte la sig i så mycket, men jag är inte säker...
Jag tror inte att kvinnor är sämre på ett jobb än män, även om det säkert finns jobb där det är en fördel att vara man, liksom det säkert finns jobb där det är en fördel att vara kvinna, men för de flesta skulle jag gissa att det inte är någon direkt skillnad...

Sen såg jag att jag hade hamnat i veckans bloggfemma hos Medveten/Artikelverkstaden, man tackar...

Bloggmusik:
Webbradio: sdx's synthetic experience! Synth, EBM, Industrial, C64, and more!
Angels & Agony: TAO

  • Ett företag behöver inte medvetet upptäcka att kvinnor är underbetalda för att företaget ska få ökad framgång på marknaden. Ett företag som har något fler kvinnor i sin organisation kommer göra en högre vinst eftersom de har lyckats köpa in kompetent arbetskraft billigare. En större vinst innebär att det företaget kan expandera snabbare(och färre på det företaget blir arbetslösa). Även chefer som omedvetet "diskriminerar" män kommer bli framgångsrika. Jag är medveten att det kan ta väldigt långt tid innan man når en jämvikt men mekanismen finns där.

    Arbetslösheten bland män är mkt högre än bland kvinnor. Skillnaden skulle kunna förklaras med att män är mer aggresiva/kräsna i sin löneförhandling när de söker jobb. De byter högre lön mot att vara arbetslösa lite längre tid av sitt lina liv.

    my 2 cents

    By Anonymous Anonym, at 11:38 em