Sökandet efter en gnutta civilisation!

torsdag, november 11, 2004

Invandring, strategi och dessa j*vla gränser!

Jag fick en kommentar idag, som gjorde att jag kom på en viktig sak, så därför blir det ytterligare ett inlägg om invandringen. Kommentaren från Hannu:
ska vi öppna gränserna helt måste vi ändra på bidragssytemet. för något som redan kostar oss löjliga mängder pengar idag är folk som kommer hit och lever på bidrag (av en eller annan anledning).

Det jag stör mig så mycket på är att dela upp människor i de "svenskar" som bor här, och de "utlänningar" som inte bor här. På vilket sätt har man blivit godkänd bidragstagare bara för att man redan finns här, det är ju bara en löjlig linje på en karta. Ju större delen av befolkningen som lever på bidrag, desto större risk/chans* är det att bidragsystemet spricker. Det handlar om procent av befolkningen, inte om ett speciellt antal människor. Jag har ännu inte sett någon filosofisk/rationell förklaring till vad det är som gör att "svenskar" och "utlänningar" olika, så om man vill vara konsistent och förespråka bidrag till svenskar, så bör man också förespråka bidrag till "utlänningar" som bestämmer sig för att flytta hit. Om man som jag inte förespråkar statliga bidrag, så är det hur lätt som helst att vara konsekvent...

*Ni kanske såg att jag skrev risk/chans ovan, detta för att jag tror att låta bidragsystemet spricka är ett ganska ostrategiskt sätt att avsluta det på. Dels så har folk idag inte sparat så mycket själva för att de har fått ett löfte om/räknat med bidragssystemet och jag vill faktiskt att vi ska hålla det löftet (eller köpa ut folk från systemet). Dels så kommer folket att så fort det bara går installera ett nytt "säkrare" system. För ett varaktigt stopp i statens bidragssystem krävs att folk faktiskt inte vill ha det kvar, och dit ser vägen tyvärr lång och krokig ut... En sista synpunkt, den förklaras nog bäst med en inledande analogi: Jag vill inte att staten ska tvinga på alla en obligatorisk hemförsäkring från ett statligt bolag, men detta innebär inte att jag vill att alla hemförsäkringarna ska försvinna, utan bara att staten inte ska lägga sig i och att det kan fungera som idag. Alla de bidrag som går från staten till vanliga medborgare kan ses som en eller annan form av försäkring, och när jag säger att staten inte ska sköta pensionsförsäkringar eller a-kassa eller andra bidrag, så innebär det precis det att staten inte ska sköta dem, vill banker eller privata försäkringsbolag erbjuda pensioner, så blir det bara bättre, för då kan fler människor hitta det alternativ som passar dem själva bäst. Alltså: Försäkringarna får gärna finnas kvar, men på frivillig basis. (Jag tror inte att man kan säga det tillräckligt många gånger...)

Bloggmusik:
Webbradio: [jpop japan japanese world] JUMBOshrimp.tv's streaming SHOUTcast playlist
Jag gillar jpop och Pizzicato Five är en favorit, som ni gott kan kolla upp.
Jag har börjat tröttna lite på mina skivor (det händer fast jag har så många skivor...), så nu är jag inne i en webbradio-period, har man tur kan man även upptäcka lite nytt.

  • Om invandringen håller jag med dig till 100%. Problemet är inte att det kommer hit människor för att starta nya liv. Problemet är att allt för stor del av oss som bor i Sverige går på bidrag. Två helt skilda saker. Dessutom visar alla studier att den "sociala turismen" (ett fruktansvärt nedsättande uttryck och GP hade dessutom mage att kalla Lars Leijonborg för främlingsfientlig i valrörelsen 2002) inte alls har ökat efter de nya medlemsstaterna anslöt sig till EU. Det är nog snarare så att individens beteende styrs av det politiska system man lever i, inte individens ursprung. Vad är det då som skiljer de politiska systemen i Östeuropa från Sverige, jo där arbetar man för sitt uppehälle eftersom det är det mest lönsamma. I Sverige maximerar man bidragen eftersom skatterna är för höga. Individen är inte dummare än så.
    Varför flytta 100 mil för några sketna skattefria tusenalappar och känna sig som parasit?
    Hannu gör ett annat intressant antagande: alla som kommer hit kommer att leva på bidrag. Vad ska man svara på det?

    By Blogger Tor, at 12:43 fm  

  • Att "svenskar" (födda i sverige) går på bidrag i den utsträckningen som ändå sker är självklart lika meningslöst och idiotiskt som att folk flyttar in för att sedan hamna i bidragsträsket. Skall vi behålla det nuvarande systemet har vi faktiskt inte råd med en endaste till som flyttar in för att sedan nekas jobb (pga fördomar men även näringslivsklimatet) och bli tvungen att ta bidrag. Hela systemet bör byggas om, tex på sättet som du förespråkar.

    By Blogger Hannu, at 4:34 em