Sökandet efter en gnutta civilisation!

fredag, november 26, 2004

Jag och Blogger Del1!

Jag har kört min blogg på Blogger sen jag började i början av Oktober, och tänkte sammanfatta lite synpunkter och kommentarer och tips.

Tips: Hur Bloggers kod är uppbyggd, så som en amatör har förstått saken!
Första intressanta delen är huvudet (dvs <head>...</head>). Det är här som sidans titel och meta-informatio placeras ut och det är här som man placerar sin "Var är du"-kod och sitt Haloscan-script och annat kul. Här finns också css-koden (CSS=Cascading Style Sheets). CSS-koden är den delen som visar hur de olika elementen ska visas på skärmen, tex vilken färg rubriker ska ha. CSS-koden är uppdelad i en allmän del, en layoutdel, en sidhuvudsdel, en del för huvudkolumnen, en kommentatorsdel, en sidokolumnsdel och en sidfotsdel (i den ordningen, iaf i min mall). Vill du att något ska gälla i hela dokumentet, så ändrar du i den allmänna delen (du kan behöva ta bort motsägande kod i de specifika delarna) och vill du ändra i en specifik del så skriver du ändringen inom den delen.
Sen följer en body-del (dvs <body>...</body>), som säger hur den grundläggande strukturen på sidan ska se ut. Det är här som man kan ändra så att ett meddelandes rubrik blir klickbar eller som man lägger in länkar till andra sidor. Först kommer sidhuvudet sedan huvudkolumnen och kommentatorerna (De båda sistnämnda mellan <Blogger> och </Blogger>). Efter det kommer en sidokolumn och en sidfot, dvs HTML-koden följer samma gång som CSS-koden.

Synpunkter:
Rent allmänt har Blogger fungerat ganska bra, men man märker dess begränsningar när man försöker hitta hur man kan få in saker som det inte verkar stödja automatiskt med sina specialtaggar (iaf om man som jag inte riktigt vet hur man skriver avancerade saker utan specialtaggar). Det tar även tid att sätta sig in i hur koden funkar om man inte har uppdaterat sina HTML-kunskaper på mer än fem år, och var tvungen att hitta en gratis internet-snabbkurs i CSS. Å andra sidan är det jätteenkelt att komma igång och börja blogga. Sist så kunns det som om Blogger har blivit lite ostabilt de senaste dagarna, och det har ibland varit svårt att kunna komma in och skriva meddelanden.

Jag orkar inte skriva om Bloggers specialtaggar och om Haloscan just nu, det får bli i en senare post.

Bloggmusik:
DJ Sammy: California Dreamin'

  • Jag var en nöjd användare av blogger.com (dibbuk.blogspot.com). En av anledningarna till att jag bytte (dibbuk.se) var möjligheten att kunna säkerhetskopiera databasen. Fast kanske viktigast var min nyfikenhet på att utforma sidan mer fritt. Även om ganska få besökare utnyttjar funktionen, är det t.ex. litet kul att kunna dela in inläggen i skilda kategorier. Hursomhelst är det ett tips att redigera CSS i ett separat program.

    /Anders

    By Anonymous Anonym, at 12:23 fm  

  • Kul att du skriver om det här. Jag har själv precis gått över till Blogger, och har haft stora problem med att "få till det", då CSS (och vanlig html med för den delen) är lite av kinesiska för mig.

    Johnny
    http://stationsvakt.blogspot.com

    By Anonymous Anonym, at 11:34 fm  

  • Johnny: En tumregel med både HTML- och CSS-kod är att de normalt beskriver det man tror att de beskriver...

    Anders: Men Blogger verkar inte stödja en extern CSS-fil, så i så fall blir man tvungen att lägga den på ett annat webbhotell.

    By Blogger Erik, at 2:10 em