Sökandet efter en gnutta civilisation!

tisdag, november 23, 2004

Musik på internet!

Jag stötte på ett intressant inlägg från Karl Jonsson, och kan bara hålla med.

Genom att stämma folk så alienerar sig skivbolagen bara från folk som gillar musik, när man borde simma med strömmen istället för emot den. Det blir lättare då.

Internet gör det möjligt att sprida nästintill oändliga kopior av en låt till en väldigt låg kostnad (i dagens P2P-nätverk är de enda kostnaden tid, virusrisk och stämningsrisk, där den sista är ovanlig och virusrisk kan undvikas genom att använda bra antivirusprogram och bra nätverk).
Jag har många MP3-låtar på min hårddisk (och på skivor) och köper ändå säkert lika många skivor som innan jag hade tillgång till internet. Jag har också köpt en skiva efter det att jag har laddat ner den från internet, bara för att jag tyckte att den var så bra.
Idag finns det ett par företag som säljer musik på internet. Det finns iaf två problem med dessa, det första är att de är alldeles för dyra för att iaf ännu bli ett riktigt alternativ. Laddar man hem 100 låtar i månaden (vilket inte är orimligt), så skulle det ge en kostnad på 1000 kr. För att få de flesta normala användare att byta till lagliga program, så skulle den kostnaden nog behöva gå ner till någonstans mellan 10-100 kr, dvs mellan 10 öre och en krona per låt. Man tjänar pengar på hög volym istället för högt pris och internet är utmärkt för hög volym, utnyttja!!!
Det andra är att de (vad jag har förstått) förlitar sig på en central server istället för P2P. Med en central server (med innehållet på servern), vilket ökar kostnaden för att man behöver samla på sig hårddiskutrymme och bandbredd. Med P2P sprider man dessa kostnaderna till användarna som laddar ner av varandra (man kan ha ett centralt filter eller hashnummer-index för att avgöra kostnaden).

Det bästa hade varit om skivbolagen samarbetat med Napster när det stod på topp, och då lagt in betalningsmöjligheter. Idag måste de nämligen övertala användare från femtioelva ganska olika nät med olika krav på programmet att byta, vilket definitivt lär bli svårare.

För mig liknar skivbolagens kamp den kamp som skrävåsendet förde när industrialiseringen kom, man försöker helt enkelt fortsätta kämpa för sin privilegierade ställning och bekämpa det nya hotet, istället för att fundera på hur man kan dra nytta av utvecklingen och klara övergången till en värld utan privilegier.

Bloggmusik:
KLF: Justified and Ancient