Sökandet efter en gnutta civilisation!

fredag, november 05, 2004

OT: Processorer och liknande!

Nu känner jag mig duktig, för jag har lyckats byta processor och fläkt ikväll. Jag är mest glad över att jag inte förstörde något (vad jag vet), för jag tillhör dem som blir arga och sura när delar inte vill passa perfekt, ellerdet är svårt att få av skruven eller liknande. Jag har lyckats paja ett kassettdäck för att jag tvunget själv skulle få ut bandet som fastnat inuti. Å andra sidan har jag redan tidigare bytt grafikkort, installerat cd-brännare och satt i mer minne, så jag var kanske inte direkt rädd. Jag skulle nog även klara att sätta in en till HD/byta HD, men moderkortet eller strömhärvan rör jag inte, skulle jag vilja byta ut det (vid det här laget) ganska antika moderbordet, så är det datorbutiken som gäller, där har jag satt gränsen.
För att ni ska veta hur patetisk min dator var/är, så kan jag berätta att jag uppgraderade från en AMD Duron 900 MHz till en AMD Athlon XP2200+ 1800 MHz, moderkort med socket A och max FSB på 266 MHz sätter liksom en del begränsningar, speciellt om AthlonXP verkar ha slutats tillverkas och det inte var många butiker som hade sådana kvar. Att ta ut den gamla processorn var inget problem, att sätta i den nya gick lätt fram tills det att fläkten skulle sättas fast i "the clips", ja fastsättningsanordningen vad den nu kan heta på ett vackert språk, speciellt på den andra sidan när man redan hade fått den första sidan rätt, men det gick till slut...

Bloggmusik:
Ben Harper: Picture of Jesus.