Sökandet efter en gnutta civilisation!

onsdag, november 03, 2004

USA-valet: Badnarik och cannabis!

Det är inte bara mellan Bush och Kerry som det är jämnt, även slaget om tredjeplats är en nagelbitare (ok bara nästan då). Ni kan följa resultatet på WashingtonPost. Gullegrisen Nader har just nu 381,660 röster och min favorit Badnarik (se tidigare post) har 358,140 röster. Jag gjorde en helt ovetenskaplig undersökning och fick fram 39 resultat om jag sökte efter Nader på DN:s internsöksida och noll!!! resultat för Badnarik. Detta trots att de har ungefär lika många röster och troligen kommer Nader att figurera ännu fler gånger i den nära framtiden, medans Badnarik förmodligen inte ens skulle blli anklagad för att ha stulit Bushs röster om nu Kerry trots allt skulle vinna (å andra sidan ligger Nader före Bush i DN:s webbfråga...). Dessutom är LP det tredjeparti som har överlägset flest personer valda på officiella poster (över 600, allt från deras hemsida).
En annan fråga som ligger mig varmt om hjärtat är legalisering av cannabis och annan narkotika. Jag har varit för legalisering av cannabis sen iaf någon gång i högstadiet och kan inte påminna mig om att jag någonsin skulle ha varit emot det (jag hade bara inte tagit ställning innan dess, eller kanske inte riktigt förstått frågan). Enligt CNN:s folkomröstningsstatestik från i natt, så har Montana godkänt Medical Marijuana med 62% medans 58% av Oregon sade nej till deras Medical Marijiana förslag. I Alaska pågår fortfarande rösträkningen för om man ska legalisera marijuana, just nu leder nej-sidan med 57%, med 82% räknade, men man kan alltid hålla tummarna även om det ser mörkt ut, men det är iaf jävligt mycket bättre resultat än vad man skulle kunna få här i Sverige...

Bloggmusik: Scott Groove: Mothership Reconnection (Daft Punk Remix)

  • Det var synd att de inte knäckte Nader. Det var tydligen många libertarianer som röstade på LP till andra lokala poster men inte till presidentposten.

    De tror att de kastar bort sin röst, eller att just i det här valet ska jag rösta på Bush eller Kerry. Fråga x är ju så viktig nu och jag håller inte riktigt med Badnarik. Nästa val är det fråga y som de inte håller med LP till 100.0% Nya ursäkter varje val.

    Vi kan också konstatera att alla libertarianer som röstade på Kerry eller Bush kastade bort sin röst. Deras röst blev inte avgörande. Tänk om alla de istället hade lagt sin röst på Badnarik så hade man knäckt Nader och kunnat segla in på tredjeplatsen. Det hade varit bra reklam för dem att få vara det officiella tredjealternativet till 2008.

    /Skatt är Stöld

    PS. Såg att du #1 på "Nyliberalism" på google.se

    By Anonymous Anonym, at 10:19 fm  

  • Jag skrev till DN och frågade varför de hade med Nader men inte Badnarik i sin webenkät. (En webfråga där man skulle välja president).Svaret jag fick var
    "Vi har med Ralph Nader för att hans roll är viktigare"

    tja, det är 17000 röster som avgör om man är viktig eller inte....

    By Anonymous Anonym, at 4:07 em  

  • Skatt är stöld:
    Kan bara hålla med. Har du förresten sett diskussionerna på badnarik.org (flera hundra svar från gräsrötterna som kommenterade rösträknandet och valresultatet)...

    Anonym:
    Jag tror iofs att de då hade hittat på ett annat svar, eller definierat viktigt på ett mer krystat sätt.

    Tyvärr verkar alla medierna ha gaddat ihop sig för att ge Nader rollen som den "officiella tredjekandidaten", trots att han inte hade något parti bakom sig...

    By Blogger Erik, at 4:31 em