Sökandet efter en gnutta civilisation!

onsdag, december 01, 2004

Nationaldagen!

Nu är det klart, nationaldagen har blivit helgdag (se t.ex. DN). Tyvärr!

Jag är varken speciellt förtjust i att fira Sverige eller nationella helgdagar.

Jag ser inte att det skulle finnas något av värde i att fira Sverige den 6:e Juni. Gustav Vasa, tror inte det, en grym och förtryckande kung (som i princip alla andra), som satte hela Sverige i skuld för att kunna ta makten. Att fira regeringsformen, nej så bra är den inte, dessutom har ingen frågat mig om jag godkänner den. Sen anser jag att nationalism bara skapat ondska och osämja och att det är dags att sluta se oss på ett speciellt sätt, bara för att vi bor på en viss sida om en speciell kartlinje, och helt enkelt ta ifrån staten dess "magik" och se den endast som en apparat för att bestämma vilka lagar (i idealfallet, idag gör den tyvärr även en massa andra saker) som gäller. Det är dags att ta död på myten om den nationella kulturella identiteten och se oss som en del av mänskligheten, och jag tror att internet är det bästa verktyget för detta, då internet är globalt och man kan upptäcka att likheten med andra inte sitter i nationaliteten utan i vad man gillar och inte gillar...

Nu tänker jag vara lite småradikal och predika för att alla nationella helgdagar bör avskaffas!!! De flesta, liksom den vanliga helgen, kommer från kristendomen. Enligt DN-artikeln ovan så krävs omförhandlingar i kollektivavtalen pga att man ändrat helgdag. Det är så sorgligt att man nästan vill skratta. Det är en liten dag per år, varför inte bara acceptera, istället för att försöka få fram en icke-existerande millimeterrättvisa. Det illustrerar dock min nästa poäng bra, nämligen att nationella helgdagar skapar byråkrati och centralisering och standardisering och att detta är dåligt. Istället borde man komma överens med arbetsgivaren om vilka dagar man vill arbeta och vilka man vill vara ledig. De som har en stark religiös tro tar ut sina lediga dagar enligt sin religion, och andra när det passar bäst rent praktiskt. Ta bort lördag och söndag som speciella helgdagar, och skapa en mer individuell arbetsvecka (tre-tre-systemet verkar lovande).

Bloggmusik:
Led Zeppelin: Black Dog

  • Hej Erik. Vi har mailat dig tidigare angående medverkan i vår TV-produktion. Ring oss på 070-3259238

    MVH
    Redaktionen, Gamleby TV- och videoproduktion.

    By Anonymous Anonym, at 3:14 em