Sökandet efter en gnutta civilisation!

tisdag, december 07, 2004

Privata Fängelser på Aktuellt!

Det var ett intressant inslag i kvällens Aktuellt om ett privat fängelse i England, som en kontrast till det nya fängelset (eller fängelseavdelnngen, jag blev inte helt klok på vilket) som skulle uppföras i Sverige och bli extra rymningssäkert. Jag tyckte att inslaget var oväntat positivt inställt till privata fängelser. De intervjuade en intern som tyckte att det var bättre än det statliga fängelse som han tidigare hade suttit på. De sa också att privata fängelser i regel var billigare än statliga, enligt inslaget mycket beroende på lägre lön, men jag skulle gissa att det var även effektivare.
Även han som intervjuade chefen för kriminalvårdsstyrelsen (tror jag, mitt minne är inte det bästa) satte lite press, och verkade hyffsat positiv till privata fängelser, även om jag anser att han hade kunnat sätta dit chefen hårdare. Som att ifrågasätta varför ett vinstintresse skulle vara negativt när man leder ett fängelse enligt fastslagna regler!!!

Sen kör MTV The Kenneth B Show varrje vardag klockan 21.30. Det är en rolig parodi på talkshows generellt och David Letterman speciellt. Rekommenderas!!!