Sökandet efter en gnutta civilisation!

fredag, december 10, 2004

Veckans fredagsfyra!

Idag handlar fyredagsfyran om Kulturjournalistik! Mina kunskaper om ämnet är väl lite sådär, men man får iaf försöka.

1. Vilket skulle vara ditt drömkulturreportage?
Det skulle vara att vara den första som beskriver ett nytt undergroundfenomen inom konsten, typ som att skriva ett reportage om graffiti i början av 80-talet.

2. Har du någon kulturjournalistidol?
Nej! Jag brukar inte lägga journalisters namn på minnet.

3. Finns det något media som saknar kultur idag?
Nej, men det är ofta ganska tråkiga saker som opera och liknande gammalt och stelt. Jag saknar livfullhet och upptäckarglädje över nya saker och trender (det finns kanske, jag har inte så bra koll på kulturscenen, ni får gärna tipsa mig).

4. Är opartiskhet lika viktig i kultur som nyhetsjournalistik?
Opartiskhet är grymt överskattat inom journalistiken i allmänhet. Jag föredrar tydligt subjektiv journalism.

  • Jag och en kompis har en blog om samtidskonst. Fokus ligger på Stockholm och Sverige men på senare tid har också Paris och London halkat med. Om du är intresserad av kulturdebatt utan inslag av opera och Molièrepjäser så kan du titta förbi.

    www.sarts.blogspot.com

    By Blogger Karl Nyberg, at 5:58 em