Sökandet efter en gnutta civilisation!

tisdag, januari 25, 2005

Bidragsfusk m.m.

Det var precis ett intressant reportage i Uppdrag Granskning om bidragsfusk.

Mina spontana reaktioner till en del där är (1) "hur är det möjligt", speciellt om en person som i fyra år haft både lön från kommunen, a-kassa och sjukpenning innan han blev upptäckt, och (2) "J'ävla, helvetes krångliga skitbyråkrati-helvete". Ja, jag verkligen hatar byråkratiska system, och blir nervös av att bara fylla i den hemskickade CSN-blanketten, dubbelkollade och trippelkollade för att försäkra mig om att jag inte hade skrivit fel.

Uppenbarligen är hela dagens skatte- och bidragssystem alltför överfyllt med specialregler och olika myndigheter som inte kan samarbeta och ifyllande av blanketter. Det behövs en rejäl röjning i djungeln, ett bra alternativ vore en medborgarlön (se tidigare post). Jag skulle gärna även se att man tog bort alla avdrag på deklarationsblanketten och att skattesatsen beräknas gemensamt på inkomst från arbete och kapital.

Bloggmusik:
Anna Ternheim: Somebody's Outside