Sökandet efter en gnutta civilisation!

söndag, januari 09, 2005

Bloggstafetten: Nyliberalism Vs Feminism

Det har äntligen blivit dags att ta tag i bloggstafetten. Aron skrev om vilka pris Alfred Nobel skulle ha skapat om han hade levat idag, vilket var intressant, även om jag inte är så mycket för nobelceremonin. Han gav mig sedan ämnet "Går det att kombinera nyliberalism med feminism?".

Jag har tidigare skrivit två inlägg om feminismen (se dem här och här). Jag tipsade då om att Wikipedia skrev en hel del om feminism och jag fick även ett tips från Sanna (se tex här) om feministen.org.

Det korta svaret på Arons fråga är "Det beror på!". Och då främst på vilken sorts feminism vi talar om.

Det finns en hel del missförstånd kring vad nyliberalism är och inte är. Hur jag ser på saken:
1. Nyliberalismen är en politisk filosofi, dvs. den behandlar vad politiker ska syssla med och vad som krävs för att politiska beslut ska vara giltiga. Den säger inget om hur du bör leva ditt liv/personlig filosofi.
2. Politiker bör i så stor utsträckning som möjligt låta andra människor fatta sina egna beslut, för att detta är mest moraliskt eller man vet själv vad som är bäst för en eller någon liknande motivering.
3. Staten bör endast göra de saker som underlättar ett frivilligt samarbete (som att tex ogiltigförklara kontrakt som skrivits under pga vapenhot). Staten bör inte syssla med paternalism!
(Det finns en del nyliberaler som även ser sig som anarkister och de skulle förmodligen inte hålla med om punkt 3, men det har ingen betydelse i det fortsatta resonemanget.)

Det finns ett otal olika sorters feminister, men det centrala verkar vara att världen idag ser ut på olika sätt för kvinnor och män, dvs att det finns ett kvinnligt synsätt som skiljer sig från ett manligt.Vad som framför allt verkar skilja olika feminister åt är:
1. Vad som är problemet?
2. På vilket sätt som problemet bör lösas?

På punkt 2 finns det framför allt två svar. Det ena är att lösa problemet genom att försöka lagstifta bort det (dvs det ses som en del av politisk filosofi) och det andra genom att försöka utbilda människor och bojkotta dem som inte håller med en (dvs en del av en personlig filosofi). Man kan också tänka sig en blandning av de två.

För att återgå till frågan "Går det att kombinera nyliberalism med feminism?" så går det till att börja med alltid att kombinera så länge som man ser feminism och dess problemställningar som en del av den personliga moralen.

När det gäller lagstiftning, så beror det på vad man vill lagstifta om, jag kan tex inte se något problem med det som ibland kallas Individualistisk Feminism, ärligt talat så har jag svårt att se hur någon nyliberal skulle kunna vara emot att kvinnor och män ska vara lika inför lagen. Jag ser inte heller att det skulle vara något större problem med Liberal Feminism. Det är däremot svårt (om inte omöjligt) att kombinera nyliberalism med tex lagar för en lika könsfördelning i bolagsstyrelser eller på jobbet.

Jag hoppas att Aron och alla andra nu är nöjda med svaret, annars så finns det en kommentarsfunktion...

Nästa man i bloggstafetten är Daniel och då vi nu har kommit in i ett nytt år, så kan nästa ämne bli att sammanfatta år 2004 antingen allmänt eller med fokus på något specialintresse. (Jag kan för tillfället inte komma in på Daniels hemsida, så om han redan har sammanfattat året kan han få ett nytt ämne.)