Sökandet efter en gnutta civilisation!

torsdag, januari 13, 2005

Ska man pinga Weblogs?

Både Frihetens Vingar och Jerrys Ord har tagit upp weblogs.se. De har båda tagit avstånd från weblogs, pga att det innehåller porr och är "död".

Jag anser att de börjar i fel ände. Anledningen till att jag (och antar jag, alla andra bloggare) överhuvudtaget pingar är att berätta för omvärlden att jag har uppdaterat sidan, så att det finns nya intressanta saker att läsa. Det finns naturligtvis även ett hopp om att man ska locka några nya läsare till bloggen. Det finns flera olika ställen som samlar pingar och min favorit är Var är du?. I min statistik kan jag dock utläsa att en hel del använder andra ping-verktyg för att se när jag har uppdaterat, och för att låta alla använda sin favorit, så pingar jag alla (förutom Intressant, där jag följer uppmaningen att bara pinga det som jag tror är intressant). Jag planerar att använda Weblogs.se så länge som folk använder den för att se när jag har uppdaterat. Jag ska dock erkänna att det har varit tunnsått med träffar från weblogs sen dess att jag kom tillbaka från julledigheten, så det dröjer kanske ändå inte så länge innan jag slutar pinga weblogs.

Jag antar att man kan se det som en sorts hönan-och-ägget-problem, och jag tycker det är tydligt vad som ska komma först!

Bloggmusik:
The JAMs: All You Need Is Love

Uppdatering: Jinge håller med mig!