Sökandet efter en gnutta civilisation!

fredag, januari 21, 2005

Vad får man säga?

Det har varit ganska mycket snack om Åke Green och hans yttranden den senaste tiden. Min syn är att om det inte finns något offer till en handling, så bör det inte heller finnas någon lag mot handlingen.

Först, ord kan skada! Folk blir mobbade. Folk blir sårade.

Problemet med "Hets Mot Folkgrupp"-lagen är att den inte kollar upp om någon faktiskt anser sig ha tagit skada eller ej! Detta innebär att folk straffas oavsett om de har gjort något som förtjänar ett straff eller ej!

Jag vet inte om Åke Greens predikan skadade någon. Det är möjligt, och om han skadade någon så bör han betala skadestånd. Jag vet dock att jag inte håller med om det han sade och att hålla med mig kanske inte är den bästa metoden för att kolla upp vad man får säga och inte säga. Att låta en viss människa (eller en viss grupp av människor) på förhand bestämma vad man får och inte får säga, ger dem en ganska stor makt. En för stor makt!