Sökandet efter en gnutta civilisation!

onsdag, februari 09, 2005

Frivillighet???

Jag är tillbaka!

Tagit från SvD:
Miljöminister Lena Sommestad är beredd att ta till lagstiftning om det inte blir en frivillig uppgörelse med bensinbolagen om en utbyggnad av mackar för förnybara bränslen.


Jag blir bara så förbannad över hennes nyspråk, och nästan ingen alls verkar reagera över det!!!

Om ordet frivilligt överhuvudtaget ska vara meningsfullt, så är det för att indikera att det finns ett val mellan flera alternativ och att man kan välja vilket alternativ som helst utan alltför stor kostnad/motstånd. I det här fallet så kommer Sommestad att tvinga bensinbolagen om de inte gör det val som hon vill, dvs. hon planerar att få sin vilja igenom, oavsett vad bensinbolagen vill. Det är bara en fråga om formalitet på vilket sätt det blir, pga. hot eller lagstiftning. Att kalla det för frivilligt är iaf fel, för bensinbolagen har inget alternativ till att göra som hon vill!!!

En träffsäker jämförelse: tänk om jag kommer fram till dig och säger: "Om du inte frivilligt lämnar över dina pengar till mig, så kommer jag att råna dig".

Bloggmusik:
John Lee Hooker: Dimples