Sökandet efter en gnutta civilisation!

fredag, februari 18, 2005

Knark i media + förslag till gruppblogg!

Det har pyrt lite i media den senaste tiden och jag ska göra lite kommentarer. Sen ska jag avsluta med ett förslag som jag grubblat på hela dagen. Vi börjar med den lite lättsamma artikeln:

Arja och Charlotte är rejält sura på Alexander Bard!

Min första reaktion: -Säg yttrandefrihet. -Censur! -Nej nej nej, y t t r a n d e f r i h e t. -Staten hjälp oss!!!

Som en del av att leva i ett fritt land, är det tillåtet att kommentera vad som bör vara lagligt och vad som inte bör vara lagligt, och att det är tillåtet att även säga sådant som inte är Politiskt Korrekt.

Nu är jag ju partisk för jag håller med Alexander Bard, och anser att mycket av det han säger och skriver är tänkvärt och går tvärsigenom de normala ramarna. Ibland håller jag med honom och ibland inte, men han är definitivt en tillgång för Sverige.

Jag blir så irriterad på Arjas och Charlottes dumma uttalanden. De är generaliserande och korkade och de gör mig alldeles för arga för att förtjäna ett bra svar. De får stå som de som ett monument över dumheten!!! Det kommer kanske ett seriöst inlägg om varför jag är för legalisering den närmaste tiden, men jsut nu pallar jag inte.

Sen den mer seriösa nyheten:
Cannabis till sjuka?
Enligt Aftonbladets webbundersökning, så var 60% positiva till att läkare skulle kunna skriva ut cannabis aom amärtlindrare till folk som är sjuka. Som alla andra undersökningar av den här typen gäller det naturligtvis att vara vaksam. Jag skulle nog gissa att siffran är för hög (pga skevt urval eller fusk vid omröstningen). Det verkar även ha varit en ganska saklig debatt om saken i SVTs morgonsoffa enligt Stationsvakt. Jag minns för inte så många år sen då det var stora negativa diskussioner kring odlandet av industrihampa, på något sätt känns det som om det hela går i rätt riktning, fast med myrsteg, både i Sverige och rent allmänt i världen.

Det har förekommit en del uttalanden från folk gillar förbudet mot cannabis och andra droger om att förespråkande för cannabis till sjuka eller odling av industrihampa skulle vara en medveten kampanj för att få till en mer liberal hållning till cannabis. Stämmer detta?
Jag skulle nog säga både nej och ja! Nej i den meningen att jag ser båda sakerna som goda i sig och att jag skulle vilja ha dem oavsett om cannabis var lagligt eller olagligt. Ja för att jag faktiskt tror att de leder till en mer tolerant syn, fast det är bara en positiv bieffekt.

En ide som jag har funderat på under dagen:
Det har funnits ett antal bloggar som har försökt skriva om drogrelaterade nyheter. Tyvärr verkar alla som jag har sett också ha slutat efter ett tag (Cannabiskultur som nu har försvunnit helt, Blogg är najs som har varit tyst sedan början av december och Knas som skrev sista inlägget i slutet av Januari och som iofs kan komma tillbaka). Jag tror att det finns två problem, det ena är att det är jobbigt att hela tiden leta upp nya inlägg om vad som händer och det andra att man även vill skriva om andra saker. Mitt förslag: En gruppblogg, dedicerad till att skriva om narkotika från ett legaliseringsvänligt, men gärna tvärpolitiskt, perspektiv. Dessutom skulle det nog vara bra om iaf en del av dem som skriver där har personliga bloggar eller liknande där man kan få ut mer personliga saker + att man blir kanske mer uthållig. Jag kan ta på mig en del arbete om jag känner att det finns ett allmänt intresse. Skriv gärna synpunkter i kommentarerna.

Bloggmusik:
Bill Withers: Ain't No Sunshine