Sökandet efter en gnutta civilisation!

lördag, februari 12, 2005

Melodifestivalen!

Nu ser jag/har jag sett på första delen av melodifestivalen, så blev jag inspirerad av Jerry till att göra min egen proffsiga recension av låtarna:

  1. Alcazar: Alcastar
    Jag höll på i köket (ok kokvrån) under denna låten, men vad jag hörde låt som en helt ok discodänga. Betyg: EEE

  2. Cecilia Vennersten: Var mig nära
    Detta är en sådan låt som man förmodligen ska lyssna flera gånger på, innan man inser att den kan vara bra, dvs. en ballad. Min spontana reaktion var att den var tråkigare än Det vackraste. Betyg: EE½

  3. Papa Dee: My No 1
    JAg gillar reggae. Härligt med baktakt, men lite väl mall 1A. Trots det en av mina två favoriter. Betyg: EEE

  4. Linda Bengtzing: Alla flickor
    Typisk ganska tråkig schlager! Rösten döljs bland bakgrundsmusiken. Betyg: EE

  5. The Wallstones: Invisible People
    Söämnpiller! Inget att ha! Betyg: E

  6. Pay TV: Refrain Refrain
    Bästa bidraget i första deltävlingen. Fast å andra sidan är jag kanske lite biased när jag ser Håkan Lidbos som kompositör. Det svänger och har en bra ljudmatta. Dock inte lika bra som förra årets bidrag. Betyg: EEEE

  7. Nordman: Ödet var min väg
    Nordman var helt OK, när de först kom. Nu är de bara tråkiga. Varken låten eller sånginsatsen lyfter (jag gillar normalt sett Håkans röst). Sömnpiller! Betyg: E

  8. Shirley Clamp: Att älska dig
    Inte lika klämmig som Min kärlek, men Shirley har en bra röst, som väger upp den mediokra melodin. Betyg: EEE

Lite tråkigt konstaterar jag att ingen av mina favoriter gick vidare till den andra delen, och därmed inte gick vidare.

För er som undrar så gick Shirley Clamp och Nordman direkt till final.

Och nej, jag kunde inte bry mig mindre om scenkläderna och showandet, det roliga med melodifestivalen är att dissa usla låtar.

Det är kul att höra att de har kvar en av tidernas bästa disco-låtar som signatur (Dan Hartmans Vertigo/Relight My Fire).