Sökandet efter en gnutta civilisation!

onsdag, februari 02, 2005

Viktiga böcker!

Lennart på Det Progressiva USA frågar för en gångs skull efter något vettigt och intressant, nämligen vilka böcker man bör ha läst för att kunna föra en vettig diskussion med nyliberaler som mig själv.

Jag tänker börja med att opponera mot hans antagande att man måste ha läst bibeln för att kunna kalla sig kristen. Jag håller inte med, det viktiga är att man vet vad kristendomen handlar om och det kan man få från andra källor än bibeln, som skolans religionsundervisning. Jag skulle tom tro att de flesta "hobbykristna" bara har läst en mindre del av bibeln om de nu inte har nöjt sig med vad de fick höra under predikorna.

Det gör att frågan Vilka böcker bör alla som omfamnar - eller kritiserar - nyliberalismen ha läst för att vi skall ta dem på allvar? blir onödig. För att bli tagen på allvar, så bör man ha koll och veta vad man pratar om. En bok är ingen garanti för att man har förstått saken. Här kommer iaf lite boktips:

  • Robert Nozick: Anarki, Stat och Utopi.
    Nozick är rolig, intressant och får en tänka själv. En riktigt bra filosofisk introduktion, även om jag inte är nöjd med allt.
  • Rose Wilder Lane: The Discovery Of Freedom.
    En lite mer än femtio år gammal bok, som fortfarande håller måttet och som fick mig att bli ödmjukare mot olika religioner och totalt bryta med min tidigare syn som rabiat ateist. Dessutom har hon ett underbart sätt att uttrycka sig, so minnebär att man slipper alla moderna klichéer och uttjatade fraser.
  • Robert A Heinlein: Stranger in a Strange Land (Sv: Främling på egen planet)
    En underbar roman om utanförskap, medmänsklighet, respekt och strävan efter att få leva livet så som man själv vill.
  • Henry Hazlitt: Economics In One Lesson
    Grymt bra ekonomisk introduktion, som uppmanar en att tänka ett steg längre.

Lite småtråkigt förutsägbara bubblare: Milton Friedman eller Ayn Rand.

Tänkvärda "antagonister": Amartya Sen eller John Rawls.

Det vikitgaste är dock att man använder hjärnan för att man har förstått det man har läst och se att ens slutsatser följer av premisserna, och hjärtat för att komma fram till några bra premisser.

Bloggmusik:
Crosby, Stills & Nash: Wooden Ships