Sökandet efter en gnutta civilisation!

tisdag, mars 15, 2005

Brottsprovokation!

Dagens Uppdrag Granskning handlade om brottsprovokation, ett hett ämne i dagarna när APB och Bahnhof kommer på tal.

En sak som jag reflekterade över var när de kort kom in på varför brottslingar blev informatörer/infiltratörer, och att de då ofta försökte sätta dit en konkurrent (för att själv då antagligen bli kraftfullare) elller hämnas pga någon (personlig?) oförrätt. Jag vet inte om jag är förvånad, men det känns ganska tråkigt när det verkar som om brottslingarna försöker få polisen att göra deras "dirty work".

En sak som jag inte gillar är att polisen (iaf fick man det intrycket) försöker dölja att det har förekommit brottsprovokation eller att det fanns eninfiltratör eller liknande. Detta för att polisen verkar vilja använda den sortens metoder, men att det lagliga utrymmet är lite svårtolkat. Oavsett om vi tillåter brottsprovokatione eller ej, så ska utredningarna ske öppet, så att iaf rättsväsendet vet vad som har skett och kan ta hänsyn till det för att få rättvisa domar. Jag tycker att det finns både fördelar och nackdelar med brottsprovokation, men dagens situation är inte hållbar eller rättssäker.

Missa inte dagens Debatt, då det ska diskutera bla piratkopiering och den senaste tidens rabalder.