Sökandet efter en gnutta civilisation!

torsdag, mars 17, 2005

Chadie och fackföreningar!

Chadie har skrivit ett intressant inlägg om LO och kollektivavtal. Jag håller inte alls med henne.

Han reagerar bland annat mot att några byggnadsarbetare ska ha skrikit go home till utländska arbetare. Om de gjorde det är det självklart illa. Mycket illa. Jag säger inte att de inte gjorde det, för jag vet inte. Men i så fall är det desto viktigare att det förbundet i så fall arbetar mot rasism för att lära de medlemmar som har knasig uppfattning i den frågan.


Jag är inte alls förvånad över att det kan förekomma en del rasism i Byggnads eller andra fackföreningar. Det finns nämligen en gemensam grund för både fackföreningar och rasism, nämligen att människor kan delas in i olika grupper, och att man sedan aktivt arbetar för att ge en grupp fördelar på andra gruppers bekostnad. En fackförening går ut på att hålla lönerna uppe för den egna gruppen. Fackföreningar kämpar mot varandra och mot företagare om hur företagets inkomster ska fördelas. Kollektivavtal och minimilöner slår dock hårdast mot en speciell grupp, de arbetslösa! Speciellt de som inte redan är proffs i ett yrke, för varför välja en person utan erfarenhet när du kan få någon med erfarenhet till samma pris! Utan kollektivavtal/minimilöner kan tex unga eller invandrare få jobb genom att bjuda under och sedan bli mer skicklig och värdefull genom att skaffa mer erfarenhet inom yrket och på så sätt över tiden höja sin lön.

En intressant sidonotering är att vi förutom kollektivavtal även har ett starkt socialt skyddsnät, vilket i princip gör att folk som arbetar och har kollektivavtal får en lön som är högre än marknadsvärdet och därmed håller arbetslösheten uppe. Med det sociala skyddsnätet blir det paradoxalt så att de som arbetar avstår en del av lönen till de som inte arbetar. Denna delen av lönen är rimligtvis som de ger upp är ungefär samma som den delen som är högre än deras marknadsvärde. Utan kollektivavtalen hade både arbetarna och de arbetslösa fått ut ungefär lika mycket som idag, em nde arbetslösa hade haft jobb och tillverkat produkter och tjänster.

För några veckor sedan såg jag med egna ögon några av de kontrakt som arbetstagare från utlandet arbetar under här i Sverige, när de arbetar för företag utan svenska kollektivavtal. Det som står i dessa avtal skulle du nog inte ens önska dina ovänner. Jag lovar dig: om du visste vilka förhållanden en del från andra länder tvingas jobba under när de kommer hit och jobbar för företag som struntar i kollektivavtal och arbetsmiljö, då skulle du också komma och delta i manifestationen i morgon.


Chadie kan du inte visa kontraktet??? Jag misstänker nämligen att du överdriver. Fast jag är ju en sådan fackföreningarnas fiende nummer ett, som inte har så jättemycket emot att arbeta för en låg lön eller "dåliga" villkor. Är man dessutom uppvuxen med föräldrar som är egenföretagare (bönder) och som arbetar långt över 40 timmar i veckan med väldigt lite semester så blir ens perspektiv kanske därefter.

Om det finns medlemmar i något förbund som förväxlar den här kampen med något annat är det att beklaga. Men det är det här som är det viktiga. De som arbetar i Sverige ska ha vettiga avtal och juste arbetsmiljö. Det är i varja fall anledningen till att jag stödjer denna manifestation.


Men jag vill inte ha kollektivavtal, jag vill kunna bjuda under andra vid jobbtillsättningar.