Sökandet efter en gnutta civilisation!

lördag, mars 05, 2005

Liv och kostnader igen!

Nu hade jag tänkt rasa lite. Anledningen är detta dumma förslaget.

Artikeln visar på en attityd, som ofta verkar finnas i Sverige, speciellt från politikerhåll, nämligen att bättre säkerhet och allt som minskar olyckor och dödsfall är bra, i princip oavsett kostnaderna, och bör införas, med lagtvång om så krävs. Speciellt om det handlar om något lite omoraliskt.

Nu är jag inte emot att förebygga olyckor och jag inser att jag kanske kan låta lite cynisk, men må så vara.

Enligt inlägget kan man spara 10-20 dödsfall per år. Det är en väldigt liten siffra. Nu finns det förmodligen iofs också en del skadade och lite materiella skador med i bilden. En fråga som jag omedelbart ställer mig är varför det inte redan idag finns självslocknande cigaretter i handeln (vad jag vet)? Kan det vara så att de är dyrare, och att den höga cigarettskatten gör att folk inte är beredda att lägga mer pengar för en säkrare produkt. Eller är det så att självslocknande cigaretter anses ha sämre kvalitet, jag kan tänka mig att de kan vara svårare att tända och kanske mindre bra att röka ute när det är kallt eller att det är störande att de slocknar om man puffar långsamt. Eller är det så att cigarettillverarna är dumma som inte förstår sig på vad kunderna är beredda att betala för?
Det sistnämnda har jag lite svårt att tro på. Faktiskt! Kan det vara så att rökare och folkhälsofascister har olika preferenser och att rökare i denna fråga är beredda att ta en större risk (vilket kanske inte är förvånande då rökning i sig innebär att man tar en större risk)? Vad hemskt! Not!

Varför är det så svårt att förstå att det ibland inte är värt att minska risken för skador eller dödlighet, för att man då måste ge upp något som man hellre vill ha?