Sökandet efter en gnutta civilisation!

fredag, mars 11, 2005

Moderaterna och skolpolitiken!

Nu har "de nya moderaterna" varit i farten igen. Jag är ganska förvånad över att deras kärnväljare har varit så tysta, samtidigt som de försöker närma sig socialdemokraterna och dagens misslyckade politik.

Deras inlägg om skolpolitiken består av en dålig del, och, hör och häpna, en bra del. Vad de vill kan du se hos SvD

Den dåliga delen är att moderaterna inte längre ser friskolor som något som man bör stödja helhjärtat, utan nu ska de mest prata om att förbättra de kommunala skolorna. Då socialdemokraterna nu är inne i sin värsta anti-friskolefas sen dess att vi fick friskolor (det känns iaf så), behöver vi en motkraft som försvarar friskolorna. Dessutom så går 6% av grundskoleeleverna och 10% av gymnasieeleverna i friskolor och stödet för friskolor är ganska utbrett. Vi får hoppas att iaf de andra borgliga partierna vill gå i spetsen för friskolornas försvar.

Den andra biten var att skolorna skulle få större möjlighet att själva utforma sin undervisning. Tyvärr så har det förslaget inte fått ett så bra mottagande hos alla, se folkpartiets motstånd hos DN. Med mindre styrning ovanifrån, ökar möjligheterna för skolorna att konkurrera med varandra om den bästa undervisningen. Är tex religionsundervisning ett särskilt relevant ämne i förhållande till andra saker? Idag har vi en ordning där skolverket beslutar om vad eleverna bör kunna och vad som är mindre viktigt/oviktigt. ÄR religion och historia viktigare än tex ekonomi, konsumentmakt, medietolkning eller filosofi? Bör historielektionerna vara så extremt inriktade på just svensk historia? Är syslöjd och träslöjd så relevanta ämnen idag (förutan möjligen att kunna sy i knappar och liknande grundläggande saker), eller har eleverna mer nytta av att lära sig hur man håller rent hemma, bygger en dator och lagar en bil? Vore det inte bra om även yngre barn själva fick välja en del ämnen efter intresse? Det finns nämligen ingen färdig mall som säger att vissa kunskaper är bra och andra mindre bra (förutom möjligen att kunskap i svenska, matematik och engelska är grundläggande för att klara sig i dagens samhälle). Med konkurrens mellan skolorna, så komemr de som bäst tillgodoser barnens och föräldrarnas behov att lyckas och vi får en mer verklighetsbaserad testprocess för vilka ämnen som verkar vara bra att kunna. Konsumentmakt!!! Givetvis blir det svårare om man flyttar, men vill man, så går det nog att komma runt.