Sökandet efter en gnutta civilisation!

torsdag, april 14, 2005

Helt Historiskt + Linux!

Det blir lite roligt när man ska blanda två ämnen (men jag känner inte för att skapa flera olika inlägg).

Idag hade Helt Historiskt säsongspremiär, och jag fullkomligt älskar det programmet. Jag satt mer eller mindre som klistrad under hela förra säsongen och formatet känns fortfarande fräscht och kul. Jag menar, vem kan motstå små underbara historier om vår forntid och samtid som vi inte hade helt koll på, kommentarer om ämnena från vanliga människor från runtom hela Europa, skön bakgrundsmusik, snygga miljöer och Mikael Tornvings underbara kommentarer (speciellt de smått satiriska kring dagens reportage om dokusåpor och dess föregångare). Han är nog sveriges roligaste för tillfället och har i princip alltid gjort bra ifrån sig i Parlamentet.

Sen har jag köpt en ny hårddisk, då jag kände att den gamla på 40 GB kändes lite liten, och jag den senaste tiden då och då behövde rensa den. Nu har jag även en på 160 GB som ligger och väntar på att installeras. Men då jag nu plötsligt får en massa extrautrymme, så funderar jag lite på att köra någon form av Linux-system vid sidan av Windows 98 (oh om jag gillar det ev. även låta Linux bli det normala). Men det finns ju så många olika distributioner, så jag skulle vilja ha tips på vilken som är bäst. Jag ser helst att den är ganska lätt att använda, automatiskt hittar och ställer in PnP-enheter, stödjer udda ljudkort och har möjlighet, går att ladda ner gratis att kan spela MP3-filer och liknande som ligger på Windows-disken/partitionen (så att man inte behöver ha filerna på två ställen). Jag tar tacksamt emot tips på vilken distribution som ni tror är bäst för mig.