Sökandet efter en gnutta civilisation!

onsdag, april 13, 2005

Hur respektlös får man bli?

Ja, jag vet. Det har varit tyst här i ett par dagar, då jag inte har känt att jag har något att säga. Förhoppningsvis är det nu tillfälligt över.

Uppenbarligen finns det något som heter Centrum Mot Rasism, jag vet inte riktigt om de är en myndighet eller en NGO/lobbyverksamhet. Deras hemsida verkar iaf vara nere för tillfället.

De har nu klagat på GB för att de har en lakritsglass vid namn Nogger Black och i reklamen för den, så ska de tydligen ha skrivit namnet i graffittiliknande stil. Snacka om att bete sig löjligt.

Jag bara undrar, tänk om vi hade kunnat ta hit en slav från 1840-talets USA och berätta om detta för honom/henne. Jag tror inte att han/hon hade blivit särskilt glad, då den här sortens löjliga utspel, förvandlar och urvattnar begreppet rasism från något som handlar om människor värde till vad saker ska heta och se till så att ingen blir förnärmad. Det är som när man kallar alla man inte gillar för nazister, så blir nazist plötsligt ett mindre hemskt ord.

Om ni verkligen vill bekämpa rasism, så kör upplysningskampanjer i skolor och på arbetsplatser oc hlåt framförallt folk med olika bakgrund träffas och pratas vid, så att de kan upptäcka att vi alla är människor oavsett hudfärg eller ras eller liknande.

Om det inte hade varit så att jag hatar lakrits, så hade jag köpt en Nogger Black i ren protest. Nu får jag väl nöja mig med en kopp kaffe och en negerboll.

Ni kan läsa om spektaklet hos Aftonbladet (där ca. 95% anser att rklamen inte är rasistisk) eller SvD.

Även Monica och Daniel har bra kommentarer på farsen.