Sökandet efter en gnutta civilisation!

lördag, april 30, 2005

Lägesrapport: Linux!

Jag funderade i en tidigare post på att installera Linux och frågade efter lite tips. Tack för alla tipsen, och jag har nu blivit färdig till att installera Ubuntu och har använt det i ett par dagar.

Innan jag installerade Ubuntu trodde jag inte att Plug'n'Play skulle tolkas riktigt så bokstavligt. Tja, jag hade fel! Det var bara att köra igång installationen, besvara ett antal frågor om vilket språk jag ville ha och i vilken partition som skulle användas och liknande. Omstart, uppackning och start av Ubuntu. Allt är identifierat, skrivare, ljudkort, nätverkskort, cd-spelare, grafikkort, skärm, tangentbord, mus. Jag behövde inte förse systemet med drivrutiner, välja rätt namn på enheten, göra viktiga inställningar för att få saker att fungera,r starta om efter varje ny hittad maskinvara, eller försöka bläddra fram rätt drivrutin när klåparna hade skrivit fel i installationsprogrammet.

Visst känns det lite annorlunda med ett nytt operativsystem, vissa saker är bättre än Windows, vissa sämre och vissa vet jag inte ännu om de är bättre eller sämre. Det mest störande är att man är en novis och behöver leta fram hjälp för vad det nu är man vill göra.

En störig sak är att jag installerade en brandvägg som heter Firestarter, men den blockerade Haloscan och är därför tillsvidare avstängd. Hur säkert är egentligen Linux/Ubuntu, kan man klara sig bra utan brandvägg???

Det lär komma fler uppdateringar i ämnet...