Sökandet efter en gnutta civilisation!

fredag, april 01, 2005

Lite att tänka på!

Eller Vem ska bestämma vad?

När jag köper en glass, så kan jag själv bestämma vilken smak den ska ha (självklart så kan vissa smaker vara svåra att få tag i, om få säljer min favoritsmak, men det är inte omöjligt om jag betalar tillräckligt mycket eller letar tillräckligt länge). Jag köper den glass jag gillar bäst och du köper den du gillar bäst (eller låter bli att köpa en, om du inte gillar glass), och vi får båda igenom vår vilja/önskan. Eller helt enkelt att vi har ett individuellt beslut.

En del saker fungerar inte på det sättet, utan de bestäms istället kollektivt (i dagens Sverige är vilka ämnen som skolelever ska läsa ett bra exempel). För dessa beslut har vi utvecklat demokratin.

Det finns ett väldigt stort problem med kollektiva beslut, nämligen att det alltid finns en del som blir vinnare och en del som blir förlorare vid kollektiva beslut. Vissa vill ha träslöjd på skolschemat, medans andra vill ha bort det, och så länge som det centralt bestäms vilka ämnen som barnen måste läsa, så kan inte båda sidorna vinna. Det enda sättet att göra båda sidor nöjda är att låta dem bestämma själv, dvs individuella beslut.

Idag har vi ganska många kollektiva beslut och politikerna verkar vilja skapa ännu fler. Det är kanske inte så konstigt därför att det är politikerna som får bestämma över de kollektiva besluten. Vad som däremot saknas är en diskussion kring vad som ska bestämma individuellt och vad som ska bestämmas kollektivt och om vi bör begränsa möjligheterna till kollektiva beslut och hur det görs bäst.

Med fler kollektiva beslut, så minskas möjligheten för oss att påverka våra egna liv, varvid vi blir frustrerade och mindre lyckliga. Det bromsar även utvecklingen, i och med att möjligheten att upptäcka nya saker eller fenomen via trial-and-error minskar. Kollektiva beslut ökar däremot möjligheten att de beteenden och saker som man inte gillar. Alltså ju mer kollektiva beslut en politiker vill ha, i desto större grad försöker han eller hon att skapa en mall som vi måste följa. Så om man nu inte har som mål att förändra sina medmänniskor för att de ska passa in i ens utopiska modell, så bör man vara vaksam mot kollektiva beslut. Enligt mig skulle en bra tumregel vara att kollektiva beslut är nödvändiga för att hindra rent skadliga beteenden men bör undvikas i andra fall. Jag menar att (grundläggande) lagstiftning och bestämmelse kring riskfyllda beteenden är ställen där kollektiva beslut absolut behövs, men det viktiga är inte att du håller med mig, utan att du själv tänker efter vad som är skadligt och bör förhindras och vad folk bör få bestämma individuellt.