Sökandet efter en gnutta civilisation!

onsdag, april 20, 2005

Nya tankar om nedladdning av musik!

Ja, det händer ganska ofta att jag laddar ner musik och även upphovsrättsskyddad musik utan att ha tillstånd. Jag har ett antal tusen låtar, antingen direkt på hårddisken eller brända till skiva! Jag hamstrar på mp3-filer.

Här kommer en liten paradox, jag är egentligen inte speciellt intresserad av att ha mp3-filer hemma på min dator, utan använder den mest som min personliga radioapparat. Jag sparar filerna för att jag inte vet om jag kan få tag på dem nästa gång som jag vill lyssna på en speciell sång. Jag laddar dock hem färre mp3-filer nu än för ett par år sedan. En stor anledning är att jag nu har upptäckt webbradio. Det bästa sättet att få mig att sluta ladda hem låtar, vore om det fanns en riktig digital jukebox, där man själv kunde välja vilka låtar som spelas och sedan streama dem till mig i hög kvalitet. Iaf om det var till ett någorlunda vettigt pris.