Sökandet efter en gnutta civilisation!

torsdag, april 21, 2005

Varning! Möte med skumt företag!

Jag var med om en väldigt märklig sak igår-kväll. Jag blev inbjuden till ett Amway/Network 21-möte i Norrköping och ska försöka redogöra för det, då det är en intressant historia som bör berättas. Amway är ett Multi-Level Marketing(MLM)/Nätverksmarknadsföringsföretag. Kolla in vad susning skriver om Amway och MLM. Wikipedia har en engelsk beskrivning av Amway.

MLM går i princip ut på två saker: personligen sälja ett företags produkter (genom personlig kontakt i hem och liknande) och värvande av nya säljare (med provision på värvning). Ju mer de fokuserar på den senare delen, typ desto skummare är de. I vissa fall finns det tydliga kopplingar mellan MLM och Ponzi-bedrägerier/Pyramidspel (susning).

Jag har läst "You Can't Cheat An Honest Man" även om det var ett tag sedan, så jag är inte totalt lättlurad.

Jag hade i princip ingen aning om vad som väntade mig innan jag kom dit. Personen som hade lockat dit mig (och som gav mig skjuts både dit och tillbaka) var väldigt förtegen om vad det egentligen handlade om, så naturligtvis var jag aningens skeptisk. Det hela kostade 25 kr i inträde/person fast det slapp jag att betala, liksom kaffet. Det hela ägde rum i en skolaula och det var kanske 100 personer där (fast jag är iofs usel på att uppskatta det, så ta siffran med en nypa salt). Det fanns tre sorters människor där, de höga hönsen, medlemmarna och rekryterna. De höga hönsen urskiljde sig genom att ha proffsig klädsel, dvs. svart kostym, och att sitta på den första raden. Däremot fanns det inget tydligt sätt att särskilja vilka som var medlemmar och vilka som var rekryter.

Det hela bestod av en femtio minuter lång presentation följt av en snabbpresentation av sex stycken framgångsrika medlemmar. Presentationen gjordes av en fd krögare och hemkunskapslärare, som jag tror hette Sebastian. Han kunde uppenbarligen inte hantera sin mikrofon rätt, för den knastrade till då och då. Han pratade om att vilja bli rik och oberoende (på amway-språk: gå från slav till fri) med lite billig ekonomi. Vi fick se en bild som presenterade lite om tekniska framsteg och enligt den skulle Internet ha nått 30% av befolkningen på fyra år. Jag tvivlar på att just det stämmer. Vi fick se en bild på hur handlandet har utvecklats, från butiker till storköp mm och till sist fram till internet. Han antydde sedan att MLM kunde vara nästa steg efter internet, tja kanske, men jag tvivlar starkt. Han använde genom hela presentationen allmänna ord, men med en uppenbar speciell betydelse, som Butiken, Företaget och var väldigt noga med att inte gå in i detalj på hur det hela fungerade.

De har ett eget system med poäng, istället för pengar och ett poäng = 11 kr. Man samlade poäng genom att handla saker och sedan knyta nya personer till sig och därmed få poäng för vad de handlar för. Sedan så får man pengar enligt hur många poäng som man har samlat ihop. Låter det rörigt och luddigt? Bra, för jag tror att det är det som är tanken.

En annan sak som de gärna berättade var en bild där de visade att i en vanlig affär så tog fabriken 40%, distributören 30% och butiken 30%. För allt jag vet kan dessa siffror antingen vara tagna ur luften eller helt korrekta. Med Amway blev det billigare för att där tog de bort mellanhänderna så att fabriken fick 40% av priset och IBO 60%. IBO = Independent Business Owner i princip Amways medlemmar. Klart som korvspad eller???

En sak ska de faktiskt ha eloge för, de påstod aldrig att det bara var att lata sig, utan påpekade att det krävde en massa jobb för att ta sig upp i organisationen och tjäna de stora pengarna, och att man kunde räkna med att det tog säkert fem år eller mer.

Han pratade också om hur stort företaget var och vilken imponerande logistik det hade och hur mycket det hade växt i Kina och bla bla bla, och om hur företaget var där för att hjälpa en. Han tog kort upp att det kunde vara bra att köpa en massa böcker och skivor/band och gå på föreläsningar för att lära sig mer om företaget. Behöver jag påpeka att dessa saker självklart kostade pengar.

Detta var ett värvningsmöte, och uppenbarligen hade de ett sådant varje onsdag i Norrköping, fast med olika talare. Jag har svårt att se vad alla medlemmar fick ut av mötet, då det enda som kan ha varit nytt för dem var lite reklam för föreläsningar med internationella höjdare inom Företaget. Antagligen var de mest där för att det skulle se imponerande ut för oss rekryter och för den sociala biten.

Sedan kom det upp sex framgångsrika medlemmar (men som fortfarande klädde sig som medlemmar och inte som höga höns) och berättade sina egna kortfattade framgångshistorier (ca. en minut per historia om inte mindre). Det tillförde inget extra.

Efter det fick jag ta lite frågor med ett par medlemmar, vilket bekräftade att det mest handlade om att värva nya personer, även om de inte sa det öppet. De var dock sämre på att försöka dölja det än han som pratade där framme. Sen var det hela över!

Det var verkligen bisarrt, men intressant på ett konstigt sätt.

Det absolut mest intressanta, är dock egentligen inte vad de sade, utan vad de inte sade:
* De sade att deras varor var billigare och av bättre kvalitet än de i butiken, men de visade aldrig några priser på varorna och de verkade inte vara alltför intressant att nogrannare gå in på vad det egentligen var för varor.
* De pratade indirekt om att värva medlemmar och om att själv använda produkterna för att få ner priserna, men de pratade aldrig om att sälja själva varorna eller ge strategier för att sälja varorna.
* De blev väldigt obenägna att ge ett ordentligt svar, när jag ifrågasatte varför de inte gjorde reklam för sig och försökte nå ut till bredare lager.
* De nämnde inget om att det hela tiden blir svårare och svårare att värva nya medlemmar.

Bland de sakerna som jag fick med mig hem, så var ett papper en lista på "godkända" hemsidor (då de nämnde att det fanns en del på nätet som försökte skriva ner dem, men att listan var de officiella och objektiva sidorna). Det stod:

"För dom somm tittar på buissnesen

Internrt sidor
www[dot]alticor[dot]com
www[dot]amnway-europé[dot]com
www[dot]n21ecom[dot]com
lösenord achieve"

där du ska ersätta [dot] med en punkt. Ja, alla stavfel fanns i orginalet, mycket proffessionellt!!! Jag fick även en 40 minuter lång cd-skiva, som jag kan lägga ut som torrent-fil om någon vill höra skräpet.

Det enda positiva med att gå med, var att man kunde betala startavgiften, få hem ett antal produkter, använda dem och få pengarna tillbaka om man inte var nöjd i upp till 90 dagar. Fast de har säkert en massa löjliga restriktioner på vad som krävs för att få tillbaka pengarna. Dessutom lär man hamna i deras register mer permanent och riskerar att de aldrig lämnar en ifred, så det är kanske inte värt det...

Här finns en som inte gillar Amway. Läs det gärna!