Sökandet efter en gnutta civilisation!

torsdag, maj 26, 2005

Bokfrågorsbloggkedjebrev!

Det är ett långt ord i rubriken, men det beskriver inlägget så perfekt! Jag fick en förfrågan/order från Monica om att svara på ett par bokfrågor. Here we go:

Antal böcker jag äger
Runt 120 i bokhyllan, dessutom finns det säkert över 50 böcker hemma hos mina föräldrar som jag inte orkade ta med mig när jag flyttade hemifrån.

Senaste boken jag köpte
Sist jag var i Stockholm, så passade jag på att smita in på Science Fiction Bokhandeln och köpte tre böcker: Virgin Planet/Star Ways av Poul Anderson, I Will Fear No Evil av favoriten Robert A. Heinlein och N-Space av Larry Niven.

Senaste boken jag läste
Senast utlästa bok var den ovan nämnda dubbelboken av Poul Anderson. Virgin Planet-historian var ganska tråkig (en man som råkar hamna på en planet med endast kvinnor) medans Star Ways är en bra sf-historia (ett skepp som åker ut på en färd för att undersöka ett område där ett antal skepp försvunnit tidigare) om än lite väl stereotypisk.
För tillfället gör jag ett andra försök att läsa Frihetens Grundvalar av Hayek. Jag har iaf kommit förbi stället där jag gav upp sist, och den känns faktiskt mer intressant nu.

Fem böcker som betyder mycket för mig
Fy vad svårt! Får se:
Enid Blyton: Valfri bok, läste väldigt mycket av henne när jag var liten.
Stephen King: Även det när jag var yngre, hans böcker tillhör dem som det är väldigt svårt att lägga ifrån sig, man satt som på nålar och längtade tills nästa tillfälle att läsa vidare.
Robin Hobb: Fantasy-drottnig, och nej jag kan fortfarande inte välja en speciell bok. Problemet är att efter att ha läst henne så framstår nästan all annan fantasy som banal.
Robert A. Heinlein: Suprise suprise, jag har läst hans böcker typ forever (eller iaf sedan högstadiet). I princip alla böcker är bra, men jag skulle nog säga att Stranger In A Atrange Land är den som påverkat mig allra mest.
Robert McLiam Wilson: Ripley Bogle. En fantastisk bok, så på något sätt säkert har påverkat min syn på uteliggare. En underbar bok!

Be fem personer själv skriva om sina böcker
Det är alltså här som kedjebrevsdelen i rubriken kommer in i bilden. Jag tillhör dem som har som princip att inte skicka vidare kedjebrev eller kedjebrevsliknande saker, fast det får bli ett undantag för dessa frågorna.

De som ska besvara frågorna är *olidlig tystnad* *trumvirvel*
Bulten I Bo (har svarat)
Förvetet/Thorvald (har svarat)
Hannu Bloggar (har svarat)
Infidel (har svarat)
Isecure (har svarat)
Jag hoppas att ingen av dem har blivit taggade innan...