Sökandet efter en gnutta civilisation!

onsdag, maj 18, 2005

Civilisation!

Först så levde mänskligheten ett primitivt liv, sedan ett barbariskt och nu har vi nått ett civiliserat liv. Det är så det låter ibland, fast eftersom jag tar upp ämnet, så håller jag självklart inte med i den bilden.

Faktum är att vi som grupp ännu inte har lämnat det barbariska livet bakom oss. Visst, vi har närmat oss en mer civiliserad ståndpunkt, men vi är ännu långt ifrån framme.

Huvuddelen av ordet civiliserat anser jag vara civil! När vi är civila mot varandra så respekterar vi varanda och lägger oss inte i det som inte rör oss. Om det är någon som nu tror att jag bara försöker återlansera liberalismen under en ny flagg så har ni fel. Man kan definitivt ha ett liberalt samhälle utan att vara civiliserade, fast jag är tveksam till om man kan ha ett civiliserat samhälle utan att det blir liberalt. Det är ociviliserat att vifta med långfingret ("fuck you"), men knappast oliberalt.

Staten tar folks pengar och försöker bestämma över människors privatliv. Stater krigar mot varandra. Vanliga människor stjäl, dödar och lurar varandra, dessutom använder vi mer tvång när vi försöker straffa dem. Många av oss berättar skvaller och har tabun och försöker mer eller mindre öppet påverka sina medmänniskors beteenden. Allt detta är ociviliserat!!!!

Självklart kan ett totalt civiliserat samhälle låta som (och delvis är) en utopi, men det kan ändå vara en bra ide att försöka sträva emot, då motsatsen är ett barbariskt och cyniskt samhälle.

En dag kan kanske även vi bli lika civiliserade som Valentine Michael Smith!