Sökandet efter en gnutta civilisation!

söndag, maj 08, 2005

Global Marijuana March 2005

Som en del vet, så var det Global Marijuana March 2005 igår i Stockholm och en massa andra städer i världen, för att påverka folk till att inta en mer legaliseringsvänlig inställning.

Jag passade på att ta mig dit och tänkte lämna en liten beskrivning till er som inte var med. Jag har dock inge bilder, men såg en del andra ta bilder, som lär komma upp på nätet och några har redan kommit upp.

Jag kom fram till Hötorget tio i sex med paraplyet i handen, då det regnade en hel del och var lite orolig, för just då såg det inte ut att bara någon större folksamling där. Fast det blev iaf tur med vädret till slut, tio-kvart över sex när det hela höll på att komma igång så upphörde regnet och efter det så höll uppehållsvädret i sig. Det blev dock strul med ljudet, då det sprakade en del, dock inte mer än att det var uthärdligt. Jag skulle gissa att det fanns någonting mellan 100 och 300 personer som tagit sig dit för att lyssna/demonstrera. Jag är mindre bra på att uppskatta folksamlingar, men skulle säga att en rimlig punktuppskattning kan vara 150 demonstranter (och ta nu den siffran med en stor nypa salt)!

Talarna:
Tommie Nygren: Han gjorde ett mycket bra intryck hos mig, och talade om individens rättigheter och vad staten bör få förbjuda och inte förbjuda. Han var lugn, sansad, saklig och informativ, och vad mer kan man begära??
Marie Stenhoff: Hon var tyvärr för sjuk för att var med på plats, och det blev därför ett telefontal (mer om Marie här). Hon gjorde också ett bra intryck, även om det kanske blev lite väl flummigt någon gång.

Artisterna:
D-Chi: Rappare ifrån Chicago. Var helt ok, men inte mer än så. Ungefär som den största delen av hip-hop.
Trinity med Daddy Boastin: Soundsystem, dvs de spelar skivor och Daddy Bostein toastar. Jag anser att jamaicansk/jamaicainfluerad musik hade sin storhetstid under slutet av 60-talet och hela 70-talet. Dagens ragga blir tyvärr lätt ganska långtråkig, så även Trinity med Daddy Boastin.

"Kändis"-spotting bland publiken:
Henrik Alexandersson (jag tyckte iaf att det såg ut som honom, fast jag var inte tillräckligt nära för att vara helt säker, men Frihetsfrontens banderoll stod där framme...)

Antalet uniformsklädda poliser som syntes: 0!!!

Allt som allt, ett stort tack till NORMAL för en bra tillställning.