Sökandet efter en gnutta civilisation!

onsdag, augusti 17, 2005

Flocktendenser och tidningarnas makt!

Det finns en sak som genast slog mig nu när jag återigen började lägga en hel del tid på att läsa andras bloggar, nämligen hur lätt det är att skriva samma sak som alla andra (inom ens läger) redan har skrivit om. Händer det något speciellt så måste nästan alla kommentera saken och man kan redan på förhand göra en ganska bra gissning på vilken sida folk har tagit (jag läser mest ganska politiska bloggar vilket givetvis påverkar mitt urval och gör det snedfördelat). Skriv om något eget istället!

Och så vidare över till en annan flocktendens, som jag tror har varit förhållandevis tydlig i sommar, nämligen att det är kvällstidningarna som verkar avgöra om en person är skyldig eller ej. Drevet går! Det blir snack om att domstolarna bör få döma folk på lösare grunder eller att vittnena var mutade. Som om allt vett och intresse för rättssäkerhet försvinner när man litar lite väl mycket på kvällstidningarna. Fast det verkar bara vara i Sverige som domstolarna ska döma på lösare grunder, nr det gäller svenskar som misstänks för brott i utlandet, så är de självfallet alltid oskyldiga och utsatta för ett korrumpt och icke-fungerande rättsväsende.