Sökandet efter en gnutta civilisation!

lördag, augusti 13, 2005

Sjukvårdsförsäkringar!

Det har blossat upp en del inlägg om privata sjukvårdsförsäkringar den senaste tiden, kanske framför allt hos HAX (1,2,3). Jag tycker att debatten är intressant, men jag har för egen del en lite annorlunda utgångspunkt. Detta kan bero på att jag helt saknar hemförsäkring och gärna hade ökat självrisken på min trafikförsäkring, eller skippat den helt (vilken jag inte ska ha längre då jag har sålt min bil). Jag har medvetet valt bort en hemförsäkring och skulle även välja bort en sjukförsäkring om jag skulle få det valet (möjligtvis med undantag för vissa dyra operationer). Skulle jag få för mig att börja pensionsspara så skulle jag själv ta hand om pengarna och sätta in dem på bankkontot eller i aktier eller liknande.

Jag hatar byråkrati (det enda som får mig mer upprörd är nog folk som på allvar tror på ett Hobbesianskt naturtillstånd) och anser att försäkringar är ett moraliskt förfall, där de värsta klåparna och fuskarna skor sig på alla andra, oavsett om det är statliga eller privata försäkringar, samtidigt som försäkringar gör att man blir mindre rädd om saker (ungefär som när man bara hyr något istället för att äga det). Jag vill ha mina egen buffert istället, och om det behövs förlita mig på släktingar eller frivillig välgörenhet.

Detta sagt så kan det faktiskt finnas tillfällen när staten bör tvinga människor/företag att ha försäkringar och det är när de utför riskfyllda handlingar där de rimligtvis inte kan ersätta andra som lider skada av ens riskfyllda handling genom ihopsparade pengar eller framtida straffarbete.