Sökandet efter en gnutta civilisation!

fredag, september 23, 2005

Opera är reklamfri!

Sedan i tisdags har Opera gått från att vara ad-ware (alt. betalprogram) till freeware. Den nya versionen 8.50 tar bort allt reklamrelaterat.

Enligt mig var reklambannern väldigt icke-störande (speciellt sedan man kunde välja Googlereklam) och jag har levt med den i fem år. Nu är jag kanske inte speciellt representativ, då jag verkar ha någon form av inbyggd funktion som mer eller mindre sorterar bort all reklam när jag använder datorer (och jag bryr mig inte särskilt mycket om dem annars heller), men jag tillhör den minoritet som faktiskt saknar Googlebannern, då Googleads faktiskt kan vara riktigt hjälpsamma ibland, och rent allmänt så likställer jag ad-ware och freeware.

Det är faktiskt riktigt strongt att överleva tio år på att tillverka och sälja en webbläsare när de flesta av ens konkurrenter är gratis. Jag hoppas att de vet vad de gör, så att de kan fortsätta att tillverka världens bästa webbläsare...